بهشت اقامتگاه ابدي مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتيان كساني هستند كه به تصريح قرآن، در ترازوي اعمال، كفهي كارهاي نيكشان از كفهي بديهاشان سنگينتر است. در قرآن مجيد، بهشتيان به نامها و صفتهايي همچون اصحاب اليمين و اصحاب الجنه خوانده ميشوند. بهشت معادل واژه «الجنّة» است و در قرآن مجيد با اين اسامي و اوصاف به كار رفته است: جنة المأموي، جنّات المأوي، جنة النعيم، جنات الخلد، دار السلام، دارالمتقين، دار المقامة، عدن، الفردوس.
توصيف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت مفصل و در برخي از سوره هاي ديگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بيان شده است و به بسياري از نعمت هاي بهشتي همچون ميوهها و باغها و چشمهساران و زنان پريرو با لباسهاي حرير و ... و نيز نعمتهاي معنوي همچون رضوان خداوند و ... اشاره گرديده است. در اينكه آيا آن بهشت موعود، اكنون نيز موجود است يا نه، ميان دانشمندان اسلامي اختلاف نظر است. اكثر دانشمندان معتقدند كه بهشت هم اكنون وجود خارجي دارد و براي اثبات ادعاي خود به ظواهر برخي از آيات استدلال ميكنند. در روايات مربوط به معراج و روايات ديگر نيز نشانههاي روشني از اين موضوع ديده ميشود. بنابراين ميگويند بهشت در درون و باطن اين جهان است اما براي ما قابل ديد و درك نيست؛ به عبارت ديگر عالم آخرت و بهشت و دوزخ، بر اين عالم احاطه دارد و اين جهان همانند جنين در درون آن جهان قرار دارد. آيات قرآن و روايات اسلامي دلالت دارد كه بهشت نيز همانند جهنم، درهايي دارد. امام باقر عليه السلام فرمود: «بهشت داراي هشت در است كه عرض هر در، به اندازه چهل سال راه است.» و در قرآن آمده است كه جهنم هفت در دارد. شيخ صدوق، از علماي بزرگ شيعه، مينويسد: اعتقاد ما درباره بهشت اين است كه بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پيري، بيماري و ناخوشي، زوال و زمينگيري، غم، فقر و خستگي و فرسودگي در آن نيست.
درجات در بهشتدرجات در بهشت متفاوت است: بعضي از بهشتيان از تسبيح و تقديس و تكبير خداوند بهرهمندند بعضي از انواع خوردنيها، آشاميدنيها، ميوهها، لباسهاي زربفت، حرير و سندس و همنشيني با حور العين.» منابع: تفسير نمونه الميزان؛ مجمع البيان؛ دايرةالمعارف الشيعه العامه، ج 7، ص 36؛ قرآن پژوهي، ص 572
الجنّة و أهل الجنّة 1- الجنّة خير مال، و النّار شرّ مقيل 1765. بهشت بهترين عاقبت، و آتش بدترين خوابگاه است
2- ألا و إنّي لم أر كالجنّة نام طالبها، و لا كالنّار نام هاربها 2761. آگاه باشيد كه من نديدم مثل بهشت، كه طلب كنندهاش در خواب باشد، و نه مانند آتش دوزخ، كه گريزان از آن در خواب باشد. 3- إنّ أهل الجنّة كلّ مؤمن هين لين 3400. به راستى كه اهل بهشت، هر مؤمن نرمخوى هموارى است
4- إنّ اللّه تعالى يدخل بحسن النّيّة و صالح السّريرة من يشاء من عباده الجنّة 3544. به راستى كه خداى تعالى بواسطه حسن نيت، و شايستگى سريره و نهان، از بندگانش هر كه را كه خواهد داخل بهشت مىنمايد (يعنى هر چند كارى كه استحقاق بهشت را برساند نكرده باشد).
5- الجنّة دار الأمان 397. بهشت سراى امان است. ص 194
7- الجنّة جزاء المطيع 417.
8- الجنّة دار الأتقياء 438.
9- الجنة غاية السّابقين 478.
10- الجنّة أفضل غاية 1024.
11- الجنّة مال الفائز 1074.
12- الجنّة جزاء كلّ مؤمن محسن 1431.
13- نيل الجنّة بالتّنزّه عن المأثم 9953.
14- إنّك لن تلج الجنّة حتّى تزدجر عن غيّك، و تنتهي، و ترتدع عن ..... 7- بهشت پاداش فرمانبر است.
8- بهشت سراى پرهيز كاران است.
9- بهشت آخرين هدف سبقت گيرندگان، و آتش سرانجام افراط كنندگان است.
10- بهشت افزونترين غرض و مقصود است.
11- بهشت سرانجام كار پيروزمند است.
12- بهشت پاداش هر مؤمن احسان كننده است.
13- رسيدن به بهشت با پاكيزگى، و دورى از گناهانست.
14- به راستى كه تو داخل بهشت نخواهى شد، تا آنكه از گمراهى خود باز
بهشت اقامتگاه ابدي مؤمنان و صالحان رستگار در جهان آخرت است و بهشتيان كساني هستند كه به تصريح قرآن، در ترازوي اعمال، كفهي كارهاي نيكشان از كفهي بديهاشان سنگينتر است. در قرآن مجيد، بهشتيان به نامها و صفتهايي همچون اصحاب اليمين و اصحاب الجنه خوانده ميشوند. بهشت معادل واژه «الجنّة» است و در قرآن مجيد با اين اسامي و اوصاف به كار رفته است: جنة المأموي، جنّات المأوي، جنة النعيم، جنات الخلد، دار السلام، دارالمتقين، دار المقامة، عدن، الفردوس.
توصيف بهشت در سه سوره الرحمن، واقعه و دهر به صورت مفصل و در برخي از سوره هاي ديگر قرآن به صورت گذرا و مجمل بيان شده است و به بسياري از نعمت هاي بهشتي همچون ميوهها و باغها و چشمهساران و زنان پريرو با لباسهاي حرير و ... و نيز نعمتهاي معنوي همچون رضوان خداوند و ... اشاره گرديده است. در اينكه آيا آن بهشت موعود، اكنون نيز موجود است يا نه، ميان دانشمندان اسلامي اختلاف نظر است. اكثر دانشمندان معتقدند كه بهشت هم اكنون وجود خارجي دارد و براي اثبات ادعاي خود به ظواهر برخي از آيات استدلال ميكنند. در روايات مربوط به معراج و روايات ديگر نيز نشانههاي روشني از اين موضوع ديده ميشود. بنابراين ميگويند بهشت در درون و باطن اين جهان است اما براي ما قابل ديد و درك نيست؛ به عبارت ديگر عالم آخرت و بهشت و دوزخ، بر اين عالم احاطه دارد و اين جهان همانند جنين در درون آن جهان قرار دارد. آيات قرآن و روايات اسلامي دلالت دارد كه بهشت نيز همانند جهنم، درهايي دارد. امام باقر عليه السلام فرمود: «بهشت داراي هشت در است كه عرض هر در، به اندازه چهل سال راه است.» و در قرآن آمده است كه جهنم هفت در دارد. شيخ صدوق، از علماي بزرگ شيعه، مينويسد: اعتقاد ما درباره بهشت اين است كه بهشت دارالبقاء و دارالسلام است. مرگ و پيري، بيماري و ناخوشي، زوال و زمينگيري، غم، فقر و خستگي و فرسودگي در آن نيست.
درجات در بهشتدرجات در بهشت متفاوت است: بعضي از بهشتيان از تسبيح و تقديس و تكبير خداوند بهرهمندند بعضي از انواع خوردنيها، آشاميدنيها، ميوهها، لباسهاي زربفت، حرير و سندس و همنشيني با حور العين.» منابع: تفسير نمونه الميزان؛ مجمع البيان؛ دايرةالمعارف الشيعه العامه، ج 7، ص 36؛ قرآن پژوهي، ص 572
الجنّة و أهل الجنّة 1- الجنّة خير مال، و النّار شرّ مقيل 1765. بهشت بهترين عاقبت، و آتش بدترين خوابگاه است
2- ألا و إنّي لم أر كالجنّة نام طالبها، و لا كالنّار نام هاربها 2761. آگاه باشيد كه من نديدم مثل بهشت، كه طلب كنندهاش در خواب باشد، و نه مانند آتش دوزخ، كه گريزان از آن در خواب باشد. 3- إنّ أهل الجنّة كلّ مؤمن هين لين 3400. به راستى كه اهل بهشت، هر مؤمن نرمخوى هموارى است
4- إنّ اللّه تعالى يدخل بحسن النّيّة و صالح السّريرة من يشاء من عباده الجنّة 3544. به راستى كه خداى تعالى بواسطه حسن نيت، و شايستگى سريره و نهان، از بندگانش هر كه را كه خواهد داخل بهشت مىنمايد (يعنى هر چند كارى كه استحقاق بهشت را برساند نكرده باشد).
5- الجنّة دار الأمان 397. بهشت سراى امان است. ص 194
7- الجنّة جزاء المطيع 417.
8- الجنّة دار الأتقياء 438.
9- الجنة غاية السّابقين 478.
10- الجنّة أفضل غاية 1024.
11- الجنّة مال الفائز 1074.
12- الجنّة جزاء كلّ مؤمن محسن 1431.
13- نيل الجنّة بالتّنزّه عن المأثم 9953.
14- إنّك لن تلج الجنّة حتّى تزدجر عن غيّك، و تنتهي، و ترتدع عن ..... 7- بهشت پاداش فرمانبر است.
8- بهشت سراى پرهيز كاران است.
9- بهشت آخرين هدف سبقت گيرندگان، و آتش سرانجام افراط كنندگان است.
10- بهشت افزونترين غرض و مقصود است.
11- بهشت سرانجام كار پيروزمند است.
12- بهشت پاداش هر مؤمن احسان كننده است.
13- رسيدن به بهشت با پاكيزگى، و دورى از گناهانست.
14- به راستى كه تو داخل بهشت نخواهى شد، تا آنكه از گمراهى خود باز